Playboycoureur Nico Müller: 'De tijden van James Hunt zijn over'

Afgelopen weekend streek de DTM neer op het circuit van Zandvoort. Natuurlijk gingen we een kijkje nemen, want Playboy i...

Afgelopen weekend streek de DTM neer op het circuit van Zandvoort. Natuurlijk gingen we een kijkje nemen, want Playboy is immers sponsor van een van de deelnemende Audi’s. Natuurlijk spraken we ook met Nico Müller, de coureur die Playboy op zijn overall heeft staan.

Tekst: Perry Snijders

Ooit begon de DTM als het Deutsche Tourenwagen Meisterschaft, maar inmiddels staat de afkorting voor Deutsche Tourenwagen-Masters. Dat is niet de enige verandering die het kampioenschap in de loop der jaren onderging, want waar fabrikanten vroeger een raceauto inzetten op basis van een van hun straatmodellen, is de DTM tegenwoordig een silhouetklasse. Dat betekent dat de deelnemende auto’s er weliswaar uitzien als een Audi, BMW of Mercedes, maar onderhuids zijn ze min of meer gelijk. Ze lijken dan ook meer op eenzitters dan je denkt, vertelt coureur Nico Müller, een Zwitser die GP3 en Formule Renault reed en daardoor veel van eenzitters weet. ‘Onder de carrosserie vind je een carbon structuur, waarbij alleen de rolkooi van metaal is. De motor zit voorin, dat is anders dan bij een eenzitter, maar je hebt wel achterwielaandrijving. Het voornaamste verschil met een eenzitter is echter niet dat de motor voorin zit of dat je een dak hebt, maar dat de auto minimaal 1.125 kilo weegt. Dat is toch al snel 450 kilo méér dan een Formule-auto.’

Lees ook: We reisden af naar de Nürburgring om de 90ste verjaardag van het circuit te vieren 

Bikini's

Natuurlijk willen we van Müller weten hoe het is om met de naam Playboy op de flanken van je auto te racen. ‘Je zou denken dat het niet uitmaakt, maar het valt íedereen op. Altijd. En niet alleen omdat er bij de races in Duitsland af en toe wat leuke meisjes paraat staan.’

Zandvoort ligt aan het strand, maakt dat het niet wat vrolijker voor Team Playboy? ‘Nou, het is niet zo dat de bikini’s massaal uitgaan als we arriveren — en eerlijk gezegd hebben we ook maar heel weinig tijd om überhaupt naar het strand te gaan. Het is al heel wat dat ik de zee dit jaar gezíen heb, want het programma in zo’n raceweekend is echt behoorlijk vol.’

Ballen

Dat de DTM dit jaar weer op Zandvoort kwam, is niet vanzelfsprekend. Het kampioenschap is vanaf 2001 ieder jaar naar Nederland gekomen, maar stelt hoge eisen aan de staat van het circuit, met name het asfalt maar ook bijvoorbeeld de kerbstones. Het is dan ook geen toeval dat het circuit eerder dit jaar opnieuw geasfalteerd werd en dat vlak voor het weekend de kerbstones nog geschilderd werden. Toch behoort ‘ons’ circuit tot de favoriete circuits van de DTM-coureurs. Oók bij Nico Müller: ‘Het circuit heeft een mooie lengte, we rijden ook op kortere circuits. Bovendien heb je de hoogteverschillen die de duinen geven. Bocht 7, met die onuitspreekbare naam Scheivlak, is de spectaculairste. Maar het hele circuit is mooi, ook omdat het een klassiek circuit is. Het is dan wel net opnieuw geasfalteerd, maar gelukkig is er op dat nieuwe asfalt na niets veranderd: geen geasfalteerde uitloopstroken waardoor je een foutje kunt maken zonder dat het gevolgen heeft, bijvoorbeeld. Het is nog steeds een circuit waar je ballen voor nodig hebt.’

Drank en vrouwen

Dat zorgt er mede voor dat er weinig tijd voor avondlijk vermaak op het strand is, legt hij uit. ‘Zeker op een circuit als dit, moet je extreem gefocust zijn. Er kan dan wel Playboy op je auto staan, maar de dagen van James Hunt zijn over. Je kunt je niet te buiten gaan aan drank en vrouwen, want dat wordt hier echt afgestraft.’ In de trainingen zitten de auto’s inderdaad extreem dicht bij elkaar; in de tweede vrije training is het verschil tussen de snelste en de langzaamste auto in het veld minder dan 1,3 seconde. En dat bij een topsnelheid van rond de 260 kilometer per uur!

Zorgen van morgen

De races zijn de moeite waard. Er zijn dan ook niet minder dan 38.000 toeschouwers, waaronder Max Verstappen — al lijken het op de tribunes en in de duinen vooral Duitsers te zijn die naar de race zijn komen kijken. Met zulke bezoekersaantallen kun je je bijna niet voorstellen dat Mercedes

zich eind 2018 terugtrekt uit dit kampioenschap. Nico Müller: ‘Op dit moment zijn er drie fabrikanten, Audi, BMW en Mercedes. Als Mercedes het kampioenschap verlaat, zijn er nog twee over. Dat is wel eerder gebeurd, en wie weet wat er in die tijd nog allemaal kan gebeuren. In de racewereld is anderhalf jaar een lange periode, maar ik ben ervan overtuigd dat de DTM een manier vindt om aantrekkelijk te blijven. Maar dat zijn zorgen van morgen, want we hebben de rest van dit seizoen nog én heel 2018.’

Eerste vier plaatsen voor Audi

Winnen deed ‘ie niet, de Playboy-coureur, al greep hij maar nét naast het podium. In de eerste race (op zaterdag) was het hele podium voor BMW, maar in de tweede race (op zondag) waren de eerste vier plaatsen voor Audi. Weliswaar kwam ook zondag een BMW M4 DTM als eerste auto over de finish, maar die werd gediskwalificeerd. Daardoor ging de winst naar Mike Rockenfeller, de tweede plaats naar Loïc Duval, de derde plaats naar Mattias Ekström en de vierde naar Nico Müller. Net geen champagne voor Müller dus. Maar dat helpt hem alleen maar om te focussen voor het volgende raceweekend, van 8 tot en met 10 september op de Nürburgring.