Beginnen met racen: hoe word je de nieuwe Max?

Dankzij Max Verstappen groeit de populariteit van autosport. Maar het is net als met voetbal: je kunt er voor de tv naar kijken, óf je kunt de sport zelf beoefenen. We zochten uit hoe je ermee begint.

zelf leren racen

De route naar de Formule 1 is een lange. Neem Max Verstappen: met 17 jaar en 166 dagen is hij weliswaar de jongste debutant aller tijden, maar hij begon dan ook al met karten toen hij 4 was. Als je dit leest is de kans echter groot dat je niet meer in de gelegenheid bent om op 4-jarige leeftijd met karten te beginnen, en zelfs als dat wel zo is kun je je afvragen of je het zo ver zult schoppen als Max. Hij had met Jos Verstappen immers ook nog een ongelooflijk goede begeleider, met ervaring in alle klassen van de autosport én met de capaciteiten om een winnende kart te prepareren.

@backlink(209315)

Maar wat als je 20, 30 of 40 bent en alsnog wilt beginnen met racen? ‘Alles begint met een racelicentie,’ zegt Peter Tunissen van Driving Fun, een bedrijf waar je die licentie kunt behalen. ‘Maar eigenlijk begint het nog een stapje eerder. Je moet natuurlijk eerst weten of je het überhaupt leuk vindt om op een circuit te rijden. Daarvoor zijn trackdays een heel goede mogelijkheid. Daar kun je met je eigen auto rijden, of je kunt er een auto voor huren. Als je het dan leuk blijkt te vinden, ga je vervolgens kijken waar je je racelicentie gaat halen.

Er zijn verschillende bedrijven die dat aanbieden. Bel ze op, mail ze, vraag wat zij anders doen dan anderen.’ Zelf zou hij altijd een tweedaagse cursus met veel begeleiding kiezen, omdat je van die begeleiding beter gaat rijden én omdat je dan kans hebt om gelijk een EU-licentie te behalen. ‘Maar als je weinig tijd hebt, kan het ook sneller. Kies de cursus die bij je past. En als je daarna écht wilt gaan racen, zijn er allerlei raceklassen waarin je terechtkunt.’

Verkleedpartijtjes

Als je dat allemaal te veel gedoe vindt, kun je ook meedoen aan een race waarvoor je geen licentie nodig hebt: de Junkyard Race. Een extreem dure auto heb je er ook niet voor nodig: in deze race strijden auto’s tegen elkaar die niet meer dan 500 euro mogen kosten. Dat betekent overigens niet dat je er met een paar honderd piek bent, want de auto moet nog wel worden aangepast aan de veiligheidseisen die ook bij deze race worden gesteld: er moet bijvoorbeeld een rolkooi in de auto zitten en zelf moet je FIAgoedgekeurde racekleding dragen, waaronder uiteraard een goede helm. Het voordeel is wel weer dat je de kosten kunt delen met vrienden, familie of collega’s. De race duurt namelijk zes uur en het is de bedoeling dat je een team op de been brengt. Een nadeel is wel dat de races een thema hebben. Het is niet verplicht, maar om je heen rijden allerlei auto’s die versierd zijn met allerhande onzin. We zijn niet zo van die verkleedpartijtjes op het circuit, want daarvoor is carnaval in Brabant al uitgevonden. Je zou echter op 30 maart 2018 bij de eerstvolgende Junkyard Race kunnen kijken of het wél iets voor jou is – en als je snel bent, kun je zelfs nog meedoen. 

Elke Auto

Wij besloten om toch maar voor de eerste optie te kiezen. Zodoende staan we op een maandagmorgen op het circuit, met een ruim twintig jaar oude Peugeot 306 GTI.

Lees de rest in de Playboy die nu in de winkel ligt of op Blendle.