Ruud de Wild: 'Alles aan mij is georganiseerde chaos'

Ruud de Wild (47) viert zowaar dit jaar zijn vijfde lustrum als radio-dj. En dan was 2017 ook nog een mooi kroonjaar voor de grafisch kunstenaar annex radio2-presentator.

Ruud de Wild interview

1 Eind deze maand moet je als radio2-dj er weer aan geloven: de top-2000. Welke hit verdient van jou een plek in de top-3?

Africa van de Amerikaanse band Toto. Aan dat nummer klopt alles: de tekst, de muziek, de close harmony, de feelgood-sfeer. En het is een echte evergreen. Als deze song dit jaar zou zijn uitgebracht, dan zou het volgens mij net zo’n grote hit zijn geworden.

2. Sinds 2016 ben je weer te beluisteren bij de publieke omroep na jaren als radio-dj te hebben gewerkt voor 538 en Q-Music. Was zeker even wennen?

Hoezo? Ik kom van de publieke omroep, mijn carrière is ooit begonnen bij de toenmalige AVRO. Voor mij voelt het presenteren en maken van De Wild In de Middag op Radio 2 voor de KRO-NCRV als een thuiswedstrijd. Bij de NPO is het allemaal wat meer relaxed dan bij de commerciëlen. Bij de publieke omroep wordt eerst naar de inhoud van de programma’s gekeken en daarna pas naar de scores. Bij 538 draait het om marketing, marktaandeel en winst. Bij Radio 2 mag je niet eens zelf aan marketing doen. En toch zijn we marktleider. En dan krijg je ook nog als radiomaker alle creatieve vrijheid. Dat is toch fantastisch?

@backlink(208343)

3 Je bent inmiddels een oude rot in het vak, als je even mag analyseren over dj’s: wat is een klassieke radio dj fout?

De meeste radio-dj's met hun sidekicks — die soms niet meer zijn dan een soort lachzak en verder niks toevoegen — verliezen een heel belangrijk ding uit het oog: ze vergeten dat ze radio aan het maken zijn voor hun luisteraars in plaats van voor henzelf. Je krijgt dan als luisteraar het gevoel dat je van buiten door een raam een gezellige kroeg inkijkt, maar tegelijk wordt het je duidelijk dat die kroeg alleen voor intimi is. Dan ben je als radiomaker zo verkeerd bezig. Ik probeer dat gevoel bij de luisteraar koste wat kost te voorkomen. Hoe ik dat doe? Mezelf kritisch blijven evalueren. Ik luister elke week al mijn radioshows terug. En dat is best wel confronterend. Maar het houdt je met beide benen op de grond. Als radio-dj ben je net zo goed als je laatste uitzending.

4 Naast radiomaker ben je ruim dertig jaar kunstschilder. Hoe gaat het eigenlijk met de verkoop van je doeken?

Beter dan ooit. Maar of die inkomsten hoger uitpakken dan mijn salaris bij de KRO NCRV, weet ik niet precies.

5 Doet het je wat als mensen je blijven zien als die ‘bijknutselende radio-dj’?

Tja, Aaf Brandt Corstius noemde me ooit zo in een krantencolumn van haar. Het is zo typisch Nederlands om iemand die zich op meerdere terreinen weet te onderscheiden van de rest, het etiketje van ‘zelfbenoemd multitalent’ op te plakken. In Nederland mag je kennelijk geen twee disciplines hebben waarmee je boven het maaiveld uitstekt. Dan ben je bijna strafbaar. Met haar column heeft Aaf Brandt Corstius me destijds wel even geraakt. Omdat de strekking zo oneerlijk was en omdat ze mij helemaal niet kent. Nu haal ik mijn schouders erover op. Is misschien ook wel beter. Want wat er allemaal is gebeurd binnen die familie Brandt Corstius, daar moet een mens zich maar niet aan branden.

6 Je ontslag bij 538 in 2015 omschreef je destijds ‘als de grootste naai-actie’ die je je kon voorstellen. Heb je nog rekeningen te vereffen met mensen van 538 of met 538-eigenaar John de Mol?

Lees het antwoord op deze vraag en de rest van het interview in de Playboy die nu in de winkel ligt, of lees het op Blendle.